لویالتی بلاک چینی، انقلابی در برنامه ‎های وفاداری

لویالتی بلاک چینی

در عصر حاضر که پیشرفت‌های تکنولوژیکی به سرعت در حال تحول است، بلاک چین ثابت کرده که یکی دیگر از اختراعات پیشگامانه و بسیار تاثیرگذار است. بلاک چین یک راه حل عمومی، قابل دسترسی دیجیتال و پایگاه داده است که مدیریت غیرمتمرکز داده های تراکنش را ارائه می دهد. بخش‌های مختلف اقتصاد، از جمله مراقبت‌های بهداشتی، فناوری، حسابداری، مشاوره و تولید، اما نه محدود به آن، می‌توانند از بلاک چین برای انواع تراکنش‌های اقتصادی و اهداف ثبت سوابق استفاده کنند. علیرغم فراگیری جهانی نسبتاً جدید فناوری‌های بلاک چین، قدرت انقلابی آن در تغییر رویه ها و فرآیندهای صنعتی و مصرف‌کننده در سطح جهانی بسیار قابل توجه است. بلاک چین به‎طور ویژه‎ای امنیت، حریم خصوصی، قابلیت استفاده و یکپارچگی داده ها را برای کاربران خود فراهم می کند.  بلاک چین محدودیت ها و ناکارآمدی هایی را که امروزه شرکت ها بدون استفاده از چنین فناوری هایی در هنگام ارائه خدمات برنامه وفاداری با آن مواجه هستند، از بین می برد. با پیاده سازی بلاک چین، بیزینس‎ها می توانند تجربه مشتری را با امکان استفاده از امتیاز‎های وفاداری امن و آنی از فروشندگان مختلف ارتقا دهند (لویالتی بلاک چینی). علاوه بر این، شرکت ها می توانند مشتریان خود را از طریق این فناوری برای دریافت پاداش فوری برای هر خرید جذب کنند.

امروزه، برنامه های وفاداری به خصوص لویالتی بلاک چینی در خدمات مسافرتی، فروشگاه‎ها، خدمات مالی و سایر بخش های اقتصادی گسترش یافته است. به عنوان مثال، طبق سرشماری وفاداری دوسالانه سال ۲۰۱۵، یک خانواده متوسط ​​ایالات متحده در ۲۹ برنامه مختلف وفاداری شرکت می کند. نتیجه یک سیستم پیچیده از سیستم های امتیاز و گزینه های بازخرید، همراه با فرآیندهای دست و پا گیر برای تبادل امتیاز بین شرکای برنامه است. برنامه های وفاداری به شدت نیازمند نوآوری‎هایی هستند که استفاده از آنها را آسان تر می کند. بلاک چین احتمالا این راه حل می‎باشد.

بلاک چین که به عنوان فناوری خلق و توسعه بیت کوین شناخته می شود، امکان به اشتراک گذاری دفتر کل تراکنش ها را در میان شبکه ای از شرکت کنندگان فراهم می کند. هنگامی که یک تراکنش جدید اتفاق می افتد (به عنوان مثال، یک امتیاز وفاداری صادر، بازخرید یا مبادله می شود)، یک توکن منحصر به فرد ایجاد می شود و به آن تراکنش اختصاص می یابد. توکن‌ها در بلوک‌ها (مثلاً هر ده دقیقه) دسته‌بندی می‌شوند و در سراسر شبکه توزیع می‌شوند و هر دفتر کل را یکباره به‌روزرسانی می‌کنند.
بلوک‌های تراکنش جدید اعتبارسنجی و به بلوک‌های قدیمی‌تر مرتبط می‌شوند و یک رکورد قوی، ایمن و قابل تأیید از همه تراکنش‌ها بدون نیاز به واسطه یا پایگاه‌های داده متمرکز ایجاد می‌کنند. برای مصرف‌کنندگانی که از مجموعه‌ای از برنامه‌های وفاداری بلاک چینی استفاده می‌کنند، بلاک چین می‌تواند بازخرید فوری و مبادله ارزهای امتیاز وفاداری چندگانه را در یک پلتفرم فراهم کند. با تنها یک “کیف پول” برای امتیاز، مصرف کنندگان که به کمک آن دیگر مجبور نیستند گزینه ها، محدودیت ها و قوانین بازخرید مختص هر برنامه را بررسی کنند. همه برنامه های وفاداری برای انقلاب بلاک چینی آماده و مشتاق هستند، اما صنعت سفر شاید بیشترین نیاز را داشته باشد.

برنامه‌های وفاداری سفر معمولاً پیچیده و چند ارزی هستند که استراتژی امتیاز گیری حتی ممکن است بر اساس جزء سفر (پرواز، کرایه ماشین، هتل، ناهارخوری) متفاوت باشد، که منجر به مجموعه‌ای از نقاط پراکنده شده و اکثر امتیازها هرگز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. جمع آوری امتیاز کافی برای کسب یک پاداش باارزش و جذاب برای یک فرد معمولی می تواند دشوار باشد.

با کمک لویالتی بلاک چینی، کسب‌وکارها می‌توانند از محدودیت‌های طرح‌های از قبل تعریف‌شده، غیرانعطاف‎پذیر و فرآیندهای پیجیده بازخرید رهایی یابند. مصرف کنندگان به طور فزاینده ای انتظار محصولات مسافرتی فردی (و نه تقسیم بندی شده) و خدمات یک مرحله ای با قابلیت دیجیتال را دارند، همانطور که با گسترش OTA ها مشاهده می شود.

لویالتی بلاک چینی امکان پیوستن به شرکای بزرگ و کوچک را به آسانی برای بیزینس‎ها ممکن می‌سازد، و ایجاد معاملات امتیاز‎ها را بسیار آسان‌تر می‌کند و در عین حال اساساً مزاحمت‌های بک‌اند بازخرید امتیاز را از بین می‌برد.

برای درک بهتر این موضوع،  ابتدا با دو دسته اصلی برنامه های وفاداری و پاداش آشنا شویم:

اولین رویکرد، برنامه های وفاداری هستند که به مشتریان برای خرید و وفاداری پاداش می دهد. در دومین استراتژی، کوپن هایی وجود دارند که با ارائه یک بار تخفیف یا بازپرداخت نقدی، مشتریان را تشویق به انجام یک تراکنش می کنند و پس از آن هیچ رابطه وفاداری باقی نمی ماند. اولین تفاوت عمده بین این دو این است که برنامه های وفاداری محدود به یک بار استفاده نیستند و می توانند با برنامه های پاداش دیگر استفاده شوند. اگرچه کوپن‌ها مشوق‌های مشابهی را ارائه می‌کنند، اما آنها یک برنامه پاداش یکبار مصرف هستند که نمی‌توانند با کوپن‌های دیگر ترکیب شوند. برخلاف برنامه های وفاداری، کوپن ها معمولا دارای تاریخ انقضا هستند که در آینده نمی توان از آنها استفاده کرد. در هر صورت، مزایای ارائه شده، مشتریان را تشویق می کند تا با یک کسب و کار ارتباط خاصی برقرار کنند.

با توجه به موارد گفته شده، بدیهی است که برنامه‌های وفاداری در حفظ مشتریان بهتر عمل می‎کنند زیرا به مشتریان برای خریدهای تکراری پاداش می‌دهند. به عنوان مثال، در برنامه وفاداری بلاک چینی مشتریان وفادار با خریدهای مکرر و پیوسته از مزایای بیشتری نسبت به مشتریان عادی برخوردار می شوند که این امر باعث تشویق مشتریان تکراری در لویالتی بلاک چینی می شود.

در مرحله بعد، با توجه به الزام مشتریان به ثبت نام در برنامه های وفاداری، کسب و کارها قادر به ثبت و به دست آوردن داده های ارزشمند مشتریان خود مانند ایمیل و شماره‎تماس هستند. در‎مقابل، بیشتر کوپن ها به هیچ اطلاعاتی از مشتریان نیاز ندارند تا از آنها استفاده شود. در‎نهایت، به عنوان یک برنامه مستقیم برند به مصرف کننده (B2C)، یک کوپن هدف کوتاه مدت اضافه شده برای تسویه سریعتر موجودی اضافی را دارد در حالی که برنامه های وفاداری مانند لویالتی بلاک چینی بیشتر به روابط و تراکنش های بلندمدت می پردازند.

Loyalty Chinese block
لویالتی بلاک چینی

برنامه های وفاداری سنتی

برنامه های وفاداری سنتی موجود در بازار امروزه بسیار متنوع هستند. با این وجود، علی‌رغم این تنوع گسترده، برنامه‌های وفاداری را می‌توان در چند دسته اصلی سازمان‌دهی کرد: کارت‌های پانچ شونده، امتیاز وفاداری (لویالتی بلاک چینی)، سطح‎بندی مشتریان، مبتنی بر هزینه، بازگشت نقدی، و برنامه‌های وفاداری ائتلافی.

کارت های پانچ

هر بار که مشتری کالا یا خدمات خاصی را خریداری می کند، کارت مشتری “پانچ” می شود. هنگامی که کارت پر شد، مشتری کارت را برای یک محصول یا خدمات رایگان بازخرید می کند. اگرچه فناوری منجر به ارائه کارت های پانچ دیجیتال توسط شرکت ها شده است، اما این مفهوم یکسان است. به عنوان مثال، هر بار که یک مشتری یک چوب شور در Wetzel’s Pretzels خریداری می کند، تلفن او اسکن می شود و تراکنش در برنامه به عنوان یک نقطه روی Rewards meter ثبت می شود. هنگامی که مشتری شش چوب شور خریداری می کند، یک چوب شور رایگان دریافت خواهد کرد.

برنامه های وفاداری امتیازی

برنامه های وفاداری امتیازی مانند لویالتی بلاک چینی به مشتریان برای انجام یک معامله یا اقدام خاص پاداش می دهد. به‌عنوان یک مشتری، می‌توانید برای تراکنش‌ها، تعامل، یا بازدیدها امتیاز کسب کنید و می‌توانید برای دریافت و استفاده از پاداش‌ها امتیاز دریافت کنید.
اخیراً، بسیاری از شرکت‌ها برنامه‌های وفاداری امتیاز خود را برای پاداش دادن به رفتارهای غیرمعامله‎ای از جمله دانلود یک برنامه تلفن همراه، اشتراک در خبرنامه الکترونیکی، لایک کردن یک صفحه در اینستاگرام یا توییتر حتی در لویالتی بلاک چینی گسترش داده‌اند. سایر اقدامات مشتری را درگیر و آگاه از پیشنهادات شرکت می کند. این نوع برنامه برای شرکت هایی که خرید و تعامل با فرکانس بالا دارند مناسب تر است.
به عنوان مثال، Dick’s Sporting Good یک برنامه پاداش کارت امتیازی دارد که در آن، مشتریان به ازای هر دلار خرج شده، یک امتیاز کسب می کنند و پس از کسب ۳۰۰ امتیاز، واجد شرایط دریافت ۱۰ دلار پاداش هستند. برخی از ارائه دهندگان خدمات برنامه لویالتی بلاک چینی وجود دارند که می توانند به طور قابل توجهی به شرکت ها برای مشارکت در فضای بلاک چین کمک کنند. به عنوان مثال، Mobiance برنامه های وفاداری را در یک پلتفرم یکپارچه جهانی مبتنی بر شبکه اتریوم به یکدیگر متصل می کند تا به برندها در حفظ مشتریان وفادار خود با فناوری پیشرفته کمک کند. این ادغام همچنین باعث ایجاد آگاهی از برند و معرفی برندها و SMEها به مشتریان جدید می شود. Mobiance به برندها و مشتریان این فرصت را می دهد تا به راحتی، مستقیم و غیرمستقیم، بدون نیاز به یکپارچه سازی پرهزینه برای برندها یا سرمایه گذاری اولیه برای مشتریان، با فناوری بلاک چین درگیر شوند و از مزایای لویالتی بلاک چینی بهره‎مند شوند.

برنامه های امتیازی با کمک سطح بندی مشتریان

 به طور مشابه، در برنامه های امتیازی سطح‎بندی شده، مشتریان بر اساس اقدامات یا تراکنش ها امتیاز کسب می کنند. با این حال، این برنامه با برنامه های امتیاز وفاداری و لویالتی بلاک چینی متفاوت است زیرا مشتریان بر اساس رفتار خرج کردن و خریدشان در سطوح مختلف در برنامه پاداش قرار می گیرند. به عنوان مثال، در برنامه پاداش استارباکس، اعضا در دو سطح می توانند سطح بندی شوند: طلایی و سبز. برای رسیدن به سطح طلایی، یک عضو سبز باید ۳۰۰ ستاره را در عرض ۱۲ ماه جمع آوری کند. مشتریان پس از عضویت طلایی، از تمام مزایایی که به عنوان عضو سبز دریافت کردند، علاوه بر مزایای انحصاری جدید مانند نوشیدنی یا غذای رایگان، پس از کسب ۱۲۵ ستاره، برخوردار خواهند بود. اساساً، امتیاز این برنامه این است که هم رضایت فوری و هم پاداش های کوتاه مدت قابل دستیابی را فراهم می کند. لازم به ذکر است که در لویالتی بلاک چینی نیز امکان سطحبندی مشتریان به طور کامل و دقیق وجود دارد.

لویالتی بلاک چینی
لویالتی بلاک چینی

برنامه های وفاداری مبتنی بر هزینه

برنامه‌های وفاداری مبتنی بر کارمزد و هزینه به شیوه‌ای مشابه با بوفه‌ای که همه چیز می‌توانید بخورید کار می‌کنند: مشتری برای ورود به برنامه هزینه‌ای می‌پردازد اما در ازای آن سود «نامحدود» دریافت می‌کند. در این نوع برنامه‎ها، علاوه بر اینکه مشتریان می‌توانند به اندازه هزینه‎ای که کرده‎اند خدمات و کالا دریافت کنند، این امکان وجود دارد که مزایای بیشتری نسبت به هزینه‌های پرداخت شده به دست آورند. به عنوان مثال، آمازون پرایم یک عضویت سالانه از مشتریان دریافت می کند و در ازای آن، ارسال سریع رایگان را ارائه می دهد. در لویالتی بلاک چینی نیز امکان استفاده از این امکانات را دارد.

برنامه های وفاداری برگشت نقدی (Cash-Back)

برنامه های وفاداری بازگشت نقدی، بازپرداخت وجه نقد را برای برخی محصولات و خدمات ارائه شده توسط شرکت ارائه می دهد. این امر مشتریان را ترغیب می کند که برای افزایش پس انداز خود به طور مداوم از شرکت خرید کنند – به خصوص که پول نقد دریافتی در ازای آن، محصولات شرکت را کمی ارزان تر از رقبا می کند. به عنوان مثال، TD دارای یک کارت ویزا بی نهایت TD Cash Back است که در آن مشتریان در ازای خریدهای خاص، ۱-۳% دلار در سایر خریدها کسب می کنند. این دسته برنامه های نیز در لویالتی بلاک چینی مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال پروژه Bitreward  به ازای هر خرید مقداری رمز ارز به ولت مشتری واریز می‎کند.

برنامه پاداش غیر پولی (Non-Monetary)

این برنامه ها به جای تمرکز بر پاداش های پولی، بر ارزش های مشتری تمرکز می کنند. این نوع برنامه همچنان مشتریان را درگیر برند می کند و با انجام اقداماتی که می‎تواند مادی یا معنوی باشد، به تأثیر مثبت بر ادراک و تصویر برند کمک می کند. به عنوان مثال، برنامه Toms One for One به ازای هر جفت کفش خریداری شده، یک جفت کفش به یک کودک نیازمند اهدا می کند. گاهی در پلتفرم های لویالتی بلاک چینی نیز اینگونه پاداش غیر پولی دیده می‎شود.

برنامه های وفاداری ائتلافی

برنامه های وفاداری ائتلافی که در سال ای اخیرتحت انواع لویالتی بلاک چینی بسیار توسعه یافته است، می توانند ویژگی های هریک از برنامه های گفته‎شده را داشته باشند اما اغلب توسط چندین شرکت پشتیبانی می شوند. این باعث افزایش پاداش برای مصرف کننده می شود و بنابراین جذابیت بسیار بیشتری برای مصرف کننده دارد. به عنوان مثال، امتیازات Air Miles را می توان از چندین محصول در چندین شریک جمع آوری کرد. در بحث لویالتی بلاک چینی، این برنامه های تلفیقی بسیار حائز اهمیت هستند.

همانطور که گفته شد، توکن پلتفرم Mobiance که با نام MLT ارائه شده، می تواند در تعداد بالایی SME که خدمات لویالتی بلاک چینی ارائه میدهند توسط مشتریان وفادار مورد استفاده قرار گیرد.

 موارد فوق فقط دسته های اصلی برنامه های وفاداری هستند. بسیاری از برنامه ها دارای ویژگی های ذاتی بیش از یک دسته هستند و اغلب برنامه های وفاداری از بیش از یک سیستم برای پاداش دادن و حفظ مشتریان استفاده می کنند مانند لویالتی بلاک چینی.
ویژگی های مشترک در همه برنامه های وفاداری عبارتند از اعطای ارزش سودمند، جمع آوری و استفاده از داده های مصرف کننده، افزایش هزینه های سوئیچینگ برای مصرف کننده، و افزایش نرخ حفظ مشتری.