همه چیز درباره اتریوم کلاسیک و تفاوت های آن با اتریوم

اتریوم کلاسیک و تفاوت های آن با اتریوم

اتریوم کلاسیک یک پلتفرم ارز دیجیتال توزیع شده مبتنی بر بلاک چین غیرمتمرکز و منبع باز است که قراردادهای هوشمند را اجرا می کند. نکته بسیار جالب اینجا است که اتریوم کلاسیک در سال ۲۰۱۶ در نتیجه هک شبکه اتریم شکل گرفت. پس از این اتفاق، بلاک چین اصلی اتریوم به دو قسمت تقسیم شد که اتریوم کلاسیک، مبتنی بر اصول اصلی این شبکه و اتریوم، بلاک چین جدیدتر آن است. بر اساس اصل «کد قانون است یا همان Code is Law»، قراردادهای هوشمند، برنامه‌های دیجیتال مستقلی هستند که به تنهایی قادر به اجرا هستند که نمونه هایی از این برنامه ها عبارتند از دستگاه های باجه خودکار (ATM) و سیستم بیت کوین.

چه کسی Ethereum Classic را ایجاد کرد؟

سپیدنامه اتریوم توسط یک برنامه نویس رایانه روسی-کانادایی به نام ویتالیک بوترین نوشته شده است. اتریوم کلاسیک در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۶، زمانی که گروهی از توسعه دهندگان این شبکه با نحوه پیشرفت بلاک چین اتریوم مخالفت کردند، به وجود آمد.

اما اساس این اختلاف نظر چه بود؟

در ابتدای مسیرکه فقط اتریوم وجود داشت، گروهی به نام DAO (مخفف «سازمان مستقل غیرمتمرکز») از اتریوم برای ایجاد چیزی که اساساً یک صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر بود، استفاده می کردند. طبق این اصول، افراد به طور روزمره می توانستند با اتریوم سرمایه گذاری کنند، به طور جمعی درباره محل تخصیص دارایی های گروه تصمیم بگیرند و (امید داشتند) در سود سهیم شوند. شبکه اتریوم، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از طریق فروش توکن های ETH  به دست آورد.

اما متاسفانه یک آسیب پذیری مهمی در کد صندوق وجود داشت که خیلی زود مورد سوء استفاده قرار گرفت و میلیون ها دلار ETH از صندوق خارج شد و سرمایه گذاران از ترس از بین رفتن دارایی هایشان تشکیل جلسه هایی دادند. توسعه دهندگان یک فرصت ۲۸ روزه داشتند تا راه حلی را پیش از اینکه هکرها بتوانند از توکن ها پول نقد کنند، بیابند، که بخشی قابل توجهی از ارزش بازار اتریوم در آن زمان را نشان می داد.

محبوب ترین راه حل برای برون رفت از این بحران، ایجاد یک هارد فورک برای معکوس کردن هک و پس دادن پول مردم بود. در حالی که این امر مورد حمایت بوترین و سایر بازیگران بزرگ قرار گرفت، اما باعث اعتراض سرمایه گذارانی شد که به اصل بلاک چین معتقد بودند و می گفتند که شما دفتر کل را دستکاری نکنید – بلاک چین باید حتی با وجود دزدی، دست نخورده  و بدون دخالت ادامه دهد.

افرادی که معتقد به ثابت ماندن همه اصول بودند، در پلتفرم موجود باقی ماندند و نام را به Ethereum Classic تغییر دادند. اکثر ماینرها، توسعه دهندگان و کاربران به شبکه ای که نام اتریوم را حفظ کرد، بردند.

اتریوم کلاسیک و تفاوت های آن با اتریوم
اتریوم کلاسیک و تفاوت های آن با اتریوم

نگرانی ها در مورد  Ethereum Classic

اگرچه اتریوم و اتریوم کلاسیک قراردادهای هوشمند را ارائه می‌کنند و عملا بازار مشابهی را دنبال می‌کنند، اتریوم به عنوان رمز ارز قانونی‌تر، بین این دو شبکه محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. همچنین، رمز ارز اتریوم، پس از بیت کوین به عنوان محبوب ترین ارز رمزنگاری شده در جهان در رتبه دوم قرار دارد.

یکی از نگرانی‌های اصلی Ethereum Classic محدودیت‌های بالقوه در مقیاس‌پذیری(Scalability) است. به طور معمول، این شبکه می تواند ۱۵ تراکنش در ثانیه را انجام دهد، اما این تعداد بسیار کمتر از شبکه های پرداخت مانند ویزا است که بیش از هزار تراکنش در ثانیه را انجام می دهد. اگرچه اتریوم کلاسیک ارتقاهای نرم افزاری زیادی را پشت سر گذاشته است، اما مقیاس پذیری سیستم های پرداخت آن همچنان یکی از بزرگترین چالش های آن در آینده است.

همچنین، احتمالاً امنیت همچنان یک مشکل در قراردادهای هوشمند این شبکه باقی خواهد ماند، به خصوص که اتریوم کلاسیک قبلاً هک و سرقت میلیون‌ها دلار را تجربه کرده است. این نگرانی ها به طور بالقوه می تواند از استفاده از قراردادهای هوشمند از طریق Ethereum Classic در معاملات عمده مالی و املاک جلوگیری کند.

از آنجا که، مقررات بازار ارزهای دیجیتال همچنان در حال توسعه و تغییر هستند، این احتمال وجود دارد که نحوه عملکرد اتریوم کلاسیک و سایر شبکه‌ها را تغییر دهد. به عنوان مثال، کمیسیون امنیت و تبادل (SEC) اوراق بهادار، اتریوم و بیت کوین را به دلیل شبکه های غیرمتمرکز آنها مورد پذیرش قرار نمی دهد.

بدون در نظر گرفتن اوراق بهادار، برخی از ارزهای دیجیتال ممکن است برای درج در محصولات مالی مختلف که حاوی سبدی از اوراق بهادار، سهام و اوراق قرضه مانند وجوه قابل معامله در مبادلات و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هستند، با چالش‌هایی مواجه شوند. در آینده، ابهامات پیرامون چشم انداز نظارتی برای Ethereum Classic و همچنین سایر شبکه های بلاک چین کمتر محبوب باقی می ماند.

در حال حاضر Ethereum Classic چگونه کار می کند؟

جواب کوتاه این خواهد بود که تقریباً به همان روشی که اتریوم کار می کند. بلاک چین بر استخراج «اثبات کار یا همان Proof of Work» متکی است، به این معنی که افراد از سراسر جهان سخت‌افزار و نرم‌افزار را برای اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه  اتریوم کلاسیک و حفظ امنیت آن اجرا می‌کنند که در مقابل، ماینرها می توانند از شبکه ETC کسب کنند.

البته کاربران می توانند ETC را برای یکدیگر نیز ارسال کنند، همانطور که کاربران شبکه بیت کوین یا اتریوم به ترتیب BTC یا ETH ارسال می کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از ETC برای تعامل با برنامه‌های کاربردی موجود در شبکه اتریوم کلاسیک، مانند صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کنند. در این صرافی ها، سرمایه گذاران می‌توانند توکن‌هایی را که در شبکه اجرا می‌شوند، تعویض کنند.

اما باید به این نکته توجه کنیم که اکوسیستم اتریوم کلاسیک به اندازه اتریوم یا سایر شبکه های قرارداد هوشمند مانند سولانا فعال نیست. به عنوان مثال، طبق گفته DeFi Llama، از فوریه ۲۰۲۲، این شبکه در برنامه های مالی غیرمتمرکز فعالیت ناچیزی داشته است.

اتریوم کلاسیک چگونه با اتریوم از لحاظ فنی متفاوت است؟

اگرچه رمزارز ETC اتریوم کلاسیک به عنوان یک دارایی دیجیتالی ارزش دارد و سرمایه گذاران می توانند با آن معامله کنند، اما رمزارز ETH اتریوم قانونی تر و بسیار قابل معامله تر است. در اوایل سال ۲۰۲۱، بورس کالای شیکاگو (CME) معاملات آتی اتریوم را تایید کرد که فقط بیت کوین و اتر برای چنین تراکنش هایی تایید شده اند.

ما می‌توانیم با تحلیل اینکه چقدر سرمایه یا دلارهای سرمایه‌گذاری به این دو ارز اختصاص داده شده‌اند، تعیین کنیم که جامعه سرمایه‌گذار، چگونه اتریوم کلاسیک را در مقابل ETH می‌بیند. هنگام مقایسه ارزش بازار این دو ارز دیجیتال، ETH به طور واضحی برنده است.اگر نمی دانید ارزش بازار یا Market Cap چیست و چطور محاسبه می شود، ارزش بازار یک ارز دیجیتال با ضرب قیمت ارز – بر اساس یک ارز ثابت مانند دلار آمریکا – در سکه ها یا توکن های موجود در گردش محاسبه می شود.

ETC دارای ۱۲۹٫۵ میلیون سکه در گردش با ارزش بازار ۵٫۱ میلیارد دلار است در حالی که ETH تقریباً ۱۱۷٫۳ میلیون در گردش و ارزش بازار بیش از ۳۷۵ میلیارد دلار دارد. ETC با ارزش ۲۹٫۷۷ دلار معامله می شود، در حالی که ETH تا ۲ مارس ۲۰۲۲ بیش از ۲۹۶۶ دلار در هر سکه معامله می شود.

اتریوم کلاسیک و تفاوت های آن با اتریوم
اتریوم کلاسیک و تفاوت های آن با اتریوم

لازم به ذکر است، اگرچه هر دو شبکه قراردادهای هوشمند ارائه می دهند، پتانسیل نگرانی های امنیتی فوق الذکر پیرامون اتریوم کلاسیک احتمالاً سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در ETH و پذیرش قراردادهای هوشمند اتریوم در مقابل قراردادهای کلاسیک اتریوم سوق می دهد. البته که از زمان تقسیم شدن اتریوم، ارتقاها و بهبودهای زیادی در پروژه Ethereum Classic وجود داشته است اما هدف این پروژه همچنان به کار در جهت تبدیل شدن به یک شبکه پرداخت جهانی با استفاده از قراردادهای هوشمند است که می تواند بدون حاکمیت متمرکز عمل کند.

همانند سایر ارزهای دیجیتال، اتریوم کلاسیک احتمالاً به تلاش خود برای تبدیل شدن به یک دارایی دیجیتالی با ارزش ادامه خواهد داد، به این معنی که می توان آن را ذخیره و مبادله کرد در عین حالی که ارزش خود را در طول زمان حفظ می کند.