کاربرد بلاکچین در مخابرات شامل چه مواردی می باشد؟

کاربرد بلاکچین در مخابرات

با نزدیک شدن به عصر جدید ۵G  و نوآوری‌های جدیدی که هرروزه در صنعت مخابرات ارائه می‌شود، کمپانی‌های فعال در این حوزه باید بر به‌کارگیری این نوآوری‌ها و چگونگی رقابت در این بخش متمرکز شوند. برای کارآمدتر و مشتری پسندتر شدن، بسیاری از شرکت‌ها به دنبال فناوری‌های جدید یا عبارت دیگر موج‌های نوین غیرقابل اجتناب فناوری‌های آینده هستند تا به تقویت مجدد کسب‌وکارشان کمک کنند. وقتی نوبت به ساده‌سازی عملیات، باز کردن مدل‌های کسب‌وکار جدید و کاهش هزینه‌های عملیاتی می‌شود، بلاک‌چین آن فناوری است که به CSPها کمک می‌کند تا کسب‌وکار خود را متحول کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، لارس رنسینگ، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران  Protokol که یک کمپانی ارائه دهنده بلاک‌چین سازمانی است ، به ۶ کاربرد بلاکچین در مخابرات اشاره می‌کند.

 تامین امنیت آینده فناوری ۵G

فناوری ۵G به دستگاه های متصل اجازه می دهد تا با سرعت بسیار بالا،  بدون قطعی و همچنین در مقیاس‌های وسیع‌تری به یکدیگر متصل شوند. با پیش‌بینی‌هایی مبنی بر اینکه تا سال ۲۰۲۲، دو سوم از تقریباً ۳۰ میلیارد دستگاه متصل، دستگاه‌های IoT خواهند بود، پس مطمئناً  ۵G نقش بسیار مهمی در این میان ایفا خواهد کرد. با این حال، چند ایراد کلی وجود دارد که برای اجرای موفقیت آمیز ۵G  هنوز باید برطرف شود. به‌عنوان‌مثال، سیستم عملیاتی کشف و انتخاب شبکه دسترسی (مسئول انتخاب مناسب ترین شبکه دسترسی برای یک دستگاه) را در نظر بگیرید، این سیستم متمرکز و مستعد تأخیر و مشکلات پیرامون تامین شبکه است. با یک راه حل مبتنی بر بلاک‌چین، قراردادهای هوشمند می‌توانند تدارکات بین شبکه ها و کاربر نهایی را یکپارچه کنند که با اجرای قوانین و قراردادهای پویا در این شبکه‌ها، یک کاربرد بلاکچین در مخابرات می‌تواند محیا کردن نرخ‌های تخفیف‌یافته (Discounted rates) یا ارتباطات بهتر باشد.

در‌عین حال، برخی نگرانی های امنیتی در مورد ۵G نیز وجود دارد.برای مثال، برای پیاده سازی ایمن، داده‌های دریافت شده توسط دستگاه های متصل باید قابل اعتماد و عاری از مداخله افراد دارای سوء قصد باشند. برای اینکه فناوری فوق‌العاده کاربردی ۵G  به پتانسیل کامل خود برسد و محافظت در برابر نقض‌های امنیتی در مقیاس بزرگ رفع گردد، کاربرد بلاکچین در مخابرات می‌تواند این باشد که انتقال داده‌هارا به‌صورت مقاوم در برابر دستکاری شدن و همچنین غیرمتمرکز بودن را تضمین نماید.

ایمن نگه داشتن هویت مشتری یکی دیگر از کاربرد بلاکچین در مخابرات

هنگامی که یک مشتری جدید برای ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری در یک شرکت مخابراتی ثبت نام می‌کند، باید یک فرآیند ثبت نام را طی کند که به اشتراک گذاری و بارگذاری اطلاعات شخصی حساس نیاز دارد. در طی این پروسه به دلیل وجود شخص ثالث برای ذخیره‌سازی اطلاعات مشتری ، این اطلاعات حساس در معرض خطرکلاهبرداری یا هک قرار می‌گیرد. این کلاهبرداری و هک‌ها هرساله اتفاق می‌افتند، مانند هک Equifax در سال ۲۰۱۷، یا نقض اخیر اطلاعات مشتریان EasyJet.  . در نتیجه، برخی از شبکه‌های مخابراتی به دنبال یکپارچه‌سازی بلاک‌چین و استفاده یکی از کاربرد بلاکچین در مخابرات هستند، به این معنی که هویت مشتری در یک دفتر کل غیرمتمرکز و بدون دستکاری بدون هیچ نقطه شکست واحدی ذخیره می‌شود و در معرض خطرات مربوط به ذخیره‌سازی اطلاعات مشتریان توسط یک شخص ثالث نیست. همچنین این فناوری ذاتاً مبتنی بر رمزنگاری است و به همین دلیل در هسته خود تغییر ناپذیر و غیرقابل هک است. این کاربرد بلاکچین در مخابرات به ارائه دهندگان این امکان را می دهد تا امنیت را به طور چشمگیری افزایش دهند و همچنین هزینه‌های قانونی و آسیب نام تجاری مرتبط با نقض داده ها را تا حد ممکن کاهش دهند.

 بازگرداندن کنترل به مشتریان با کمک کاربرد بلاکچین در مخابرات

بسیاری از ارائه‌دهندگان راه‌حل‌های مخابراتی شروع به ارائه «راه‌حل‌های هویت به‌عنوان یک سرویس» (Blockchain-powered identity-as-a-service solutions) مبتنی بر بلاک‌چین کرده‌اند که منجر به ایده هویت خودمختار(self-sovereign) شده است. این راه‌حل‌ها قدرت هویت دیجیتال مصرف‌کننده را به آنها باز می‌گرداند، در حالی که به طور همزمان مدیریت آن را برای شرکت مخابراتی آسان‌تر و امنتر می‌کند. این نه تنها نگرانی های مربوط به ذخیره سازی را برای ارائه دهندگان کاهش می دهد، بلکه به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا کنترل اطلاعاتی را که به‌صورت آنلاین به اشتراک می گذارند، دوباره به طور کامل دست گیرند  که این امر به دنبال رسوایی های بزرگ سوء استفاده از داده ها، مانند  Cambridge  Analytica، به اولویت فزاینده ای برای مصرف کنندگان تبدیل شده است و با کمک کاربرد بلاکچین در مخابرات می‌توان آن را رفع نمود.

این جنبش هویت خودمختار همچنین یک جریان درآمدی را برای ارائه دهندگان خدمات تلکام ارائه می دهد که می‌توانند راه حل های «هویت به عنوان یک سرویس» را به مشتریان خود ارائه دهند. این راه حل ها همچنین می‌تواند به شرکای شبکه آنها ارائه شود تا روابط کارآمدتر و سودآورتری بین آنها ایجاد شود. حجم وسیعی از داده‌هایی که ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی (CSP) در اختیار دارند، همراه با رواج تلفن‌های هوشمند به این معنی است که CSPها در موقعیتی منحصر به فرد برای تبدیل شدن به منبع اصلی خدمات هویت و احراز هویت هستند.  CSP هایی که در این رقابت از سایر رقیبانشان جلوتر هستند و اکنون در حال استفاده از آن هستند، در موقعیتی قرار دارند که در آن هویت های مبتنی بر کاربرد بلاکچین در مخابرات را ارائه و مدیریت می‌کنند. مشتریان آنها نه تنها با آنها، بلکه در همه دستگاه ها، برنامه ها و سازمان‌های خود از این فناوری استفاده می‌کنند. این مسیر به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا دردسر و تهدید حریم خصوصی ناشی از شناسایی خود را در سازمان‌های دولتی، بانک‌ها و سایر مشاغل را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند.

📌 مقاله مرتبط:

برای آشنایی بیشتر با موضوع، پیشنهاد می شود این مقاله را نیز مطالعه بفرمایید : بلاکچین در سلامت و مراقبت‌های بهداشتی

بررسی کاربرد بلاکچین در مخابرات در خصوص رومینگ داده خودکار

در حال حاضر، هنگامی که مشتریان به خارج از کشورشان سفر می‌کنند، تعداد زیادی از واسطه ها درگیر اطمینان از دسترسی آنها به شبکه های تلفن همراه/داده هستند. هزینه‌های رومینگ قبلاً توسط شرکت‌های مخابراتی پس از بررسی اطلاعات رومینگ ارائه‌شده توسط مراکز تسویه داده بین‌المللی (DCH) و اتاق‌های تسویه مالی (FCH) تعیین شده است. این فرآیند منجر به هدر رفت زمان و هزینه قابل توجهی در بررسی تاریخچه استفاده بلادرنگ از طریق DCH و FCH و تنظیم خطاها شده است. این امر نه تنها پرهزینه و ناکارآمد است، بلکه تجربه ناخوشایندی را برای مشتری ایجاد می‌کند.

برای مقابله با این فرایند، به‌تازگی بعضی از ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی از کاربرد بلاکچین در مخابرات برای ایجاد قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند که می‌تواند بدون دخالت افراد یا سازمانی خاص اجرا شود. قراردادهای هوشمند می‌توانند به طور خودکار تسویه‌حساب‌ها را در زمان واقعی آغاز کنند و به سیستم‌های تسویه‌حساب اجازه می‌دهند داده‌های مربوط به کاربران را که توسط اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه خدمات رومینگ به مشتریان خود مبادله می‌شود را تأیید و ارسال کنند. در مرحله بعد، درصورتی‌که هیچ خطایی در فرایند تأیید پیدا نشد، هزینه‌ها را به‌صورت سریع و کاملاً دقیق تسویه می‌کند. مشتریان از یک تجربه شفاف، خودکار و سریع سود می‌برند که در نتیجه آن شرکت‌ها قادر خواهند بود هزینه‌های خود را به‌صورت چشمگیری کاهش داده و کارایی خدمات خود را افزایش دهند.

ساده‌سازی اتوماسیون SLAها یک کاربرد بلاکچین در مخابرات

SLAها (توافق‌نامه‌های سطح خدمات) برای بخش مخابرات بسیار بااهمیت هستند، اما نظارت بر آنها اغلب ناکارآمد و با تأخیر بسیاری بوده است. بسیاری از سازمان‌های مخابراتی در حال سرمایه‌گذاری در اتوماسیون SLAها هستند، با این حل در بسیاری از مواقع این فرایندها هنوز شامل روش‌های دستی است. برای جلوگیری از این امر، برخی از شرکت‌ها از قراردادهای هوشمند در بلاک‌چین بهره‌ می‌برند که یک کاربرد بلاکچین در مخابرات است، به این جهت که با این شرایط  فرایند SLA را شفاف‌تر و نظارت را کارآمدتر کنند. علاوه بر این، قراردادهای هوشمند اجازه اینکه پرداخت‌ها به‌صورت خودکار در تکمیل شرایط توافق شده انجام شود را به سازمان‌های تلکام می‌دهد. به‌عنوان‌مثال برای کاربرد بلاکچین در مخابرات ، اگر مشتری برای مدت طولانی بدون فعالیت یا ثبت تراکنشی باشد، بدون نیاز به درخواست تخفیف، به طور خودکار توسط شبکه تخفیف دریافت می‌کند. 

منبع : https://khatedid.com/what-is-the-use-of-blockchain-in-telecommunications/