بلاکچین در سلامت و مراقبت‌های بهداشتی

blockchain-and-health3

اشتراک‌گذاری امن داده‌های پزشکی همیشه یک چالش بزرگ در سلامت دیجیتال بوده است، جایی که حریم خصوصی و امنیت داده‌های پزشکی در اولویت قرار دارند و بلاک‌چین یک فناوری قدرتمند برای امکان اشتراک‌گذاری امن داده‌ها و دسترسی بین چندین طرف است. امروزه با توجه به شرایط فعلی، بهبود کیفیت مراقبت بدون هماهنگی بیشتر در مدیریت داده‌های بیمار در سراسر سیستم مراقبت‌های بهداشتی و توانایی اعمال تجزیه‌وتحلیل در سطح جمعیت امکان‌پذیر نمی باشد. اما بلاکچین این توانایی دارد تا با سهولت در به‌اشتراک‌گذاری امن داده‌ها، با در نظر گرفتن رضایت بیمار، در سیستم‌های مراقبت بهداشتی بسیار پراکنده، به‌ سطح سلامت دیجیتال کمک نماید.

قبل بررسی کردن موارد مورد استفاده در بلاک‌چین برای بهیود سلامت و مراقبت‌های بهداشتی، دارای اهمیت این است که ابتدا مشخص کنیم که کاربرد های بلاک‌چین دقیقا چیست و مزایای تجاری که به شرکت های مشغول در حوزه سلامت ارائه می‌کند از جمله چه مواردی است.

بلاک‌چین در چه زمینه‌های به ما بیشترین کمک را می‌کند؟

•           دسترسی و انتقال داده: تسهیل انتقال دیتا در بین چند طرف، برای به وجود آوردن یک منبع مشترک از از دیتا های واقعی

•           هویت و احراز هویت: مدیریت هویت‌ها و مجوزها برای احراز هویت یا تأیید، از جمله توانایی تأیید ویژگی‌های هویت بدون افشای اطلاعات حساس.

•           تراکنش‌ها: فعال‌کردن پرداخت‌ها و تراکنش‌ها در زمان مناسب و واقعی.

•           تبادل توکن: در پاسخ به سوال توکن چیست باید گفت ارز ‌های مجازی با ارزش ذاتی که بین چندین سمت معامله می‌شود.

علاوه بر آن ارزهای مجازی را نیز می‌توانید به ارزهای فیات، با مقادیر معادل در حساب‌های امانی، متصل کرد.

•           ردیابی و ثبت: ثبت اطلاعات و داده‌ها به روشی غیر قابل تغییر و شفاف که به‌موجب آن هیچ طرفی، قدرت نابرابری بر داده‌ها ندارد.

•           تسویه حساب: تسویه درآمد از طریق ثبت جابه‌جایی کالا/درآمد یا استفاده از خدمات/دارایی.

اما این قابلیت‌ها چه مزایای تجاری را به همراه دارند؟

•           قابلیت ردیابی: سابقه تغییرناپذیر تمامی تراکنش‌ها می‌تواند تقلب را کاهش دهد و از مسئولیت محافظت کند.

•           سرعت فرایند کسب‌وکار: قراردادهای هوشمند خودکار می‌توانند زمان تراکنش‌ها را کاهش دهند زیرا این فرایند دیگر نیازی به نظارت دستی ندارد.

•           ارزش توکن: دارایی‌های دیجیتال می‌توانند ارزش مجازی و دنیای واقعی را حفظ کنند، مانند زمانی که یک توکن مجازی برای یک برنامه امتیاز وفاداری استفاده می‌شود.

•           امنیت: بلاک‌چین از طریق یک سیستم اجماع تأیید می‌شود و در بسیاری از گره‌ها ذخیره می‌شود و حملات سایبری DDoS و دست‌کاری سوابق را بسیار دشوار می‌کند.

•           کارایی هزینه: واسطه‌هایی که تراکنش‌ها را کاهش می‌دهند می‌توانند حذف شوند زیرا مکانیسم‌های اجماع اعتماد را از طریق شفافیت ایجاد می‌کند.

•           محرمانه بودن: همکاری بین سازمان‌ها می‌تواند بدون اشتراک‌گذاری اطلاعات حساس رخ دهد، به‌عنوان‌مثال. سوابق پزشکی فردی

•           خنثی و برابر: هیچ شرکت یا فردی مالک بلاکچین نیست، به‌عنوان‌مثال، اعتماد و دوام سیستم را تشویق می‌کند. اگر یکی از تأسیس کنندگان خارج شود، سیستم بدون آنها به کار خود ادامه خواهد داد.

باتوجه به چالش بزرگی که سیستم های مراقبت های بهداشتی در مورد دیجیتالی کردن و به اشتراک‌گذاری سوابق پزشکی و ردیابی داروهای نسخه ای و سایر کالاهای پزشکی در زنجیره تأمین و تحویل با آن سر و کار دارند، جای تعجب نیست که بسیاری در تلاش برای هر چه بهتر کردن فرایندهای مراقبت‌های بهداشتی با استفاده از بلاکچین در سلامت و مراقبت های بهداشتی می باشند.

همچنین پیاده کردن بسیاری از راه حل های بلاک‌چین برای سلامت و مراقبت های پزشکی و بهداشتی دیگر نیازی به تخصص به خصوص و دست‌اول در این فناوری ها ندارد، چون اکثر راه حل های بر بلاک‌چینی اکنون مانند نرم افزارهای موجود به‌عنوان یک سرویس ارائه می‌شوند.

📌 مقاله مرتبط:

برای آشنایی بیشتر با موضوع، پیشنهاد می شود این مقاله را نیز مطالعه بفرمایید : چند نمونه مهم از کاربرد های توکن

نمونه‌هایی از موارد استفاده از بلاک‌چین در سلامت و مراقبت‌های بهداشتی شفافیت زنجیره تأمین

یک چالش بزرگ در سراسر بخش مراقبت‌های بهداشتی، مانند بسیاری دیگر، اطمینان از منشأ کالاهای پزشکی و دارویی برای تأیید اصالت آنهاست. استفاده از یک سیستم مبتنی بر بلاک‌چین در سلامت و مراقبت‌های بهداشتی برای ردیابی اقلام از نقطه تولید و در هر مرحله از طریق زنجیره تأمین، مشتریان را قادر می‌سازد تا نسبت به کالاهایی که می‌خرند، دید و شفافیت کامل داشته باشند.

این یک اولویت اصلی برای صنعت است، به‌ویژه در بازارهای درحال‌توسعه که داروهای تقلبی نسخه‌ای باعث مرگ ده‌ها هزار نفر در سال می‌شود. دستگاه‌ها و لوازم پزشکی نیز بسیار بااهمیت هستند که با سرعت زیادی در حال تولید و توسعه هستند که در نتیجه آن افراد سودجو را نیز به خود جلب می‌کنند.

MediLedger  نمونه‌ای برجسته از پروتکل بلاک‌چین در سلامت و مراقبت‌های بهداشتی است که شرکت‌ها را در سراسر زنجیره تأمین داروهای نسخه‌ای قادر می‌سازد اصالت داروها و همچنین تاریخ انقضا و سایر اطلاعات مهم را تأیید کنند.

مزایای کلیدی بلاک‌چین در سلامت و مراقبت‌های بهداشتی (همراه با هوش مصنوعی):

اطمینان مشتری: توانایی مشتری برای ردیابی کامل و دقیق هر محصول، با کمک فناوری بلاک‌چین که تولیدکنندگان، عمده‌فروشان، حمل‌ونقل و غیره را به یکدیگر متصل می‌کند.

انطباق: تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و داروسازی برای اطمینان از ایمنی بیمار با بارهای گزارش‌دهی بالایی مواجه هستند، بنابراین تجمیع داده‌های زنجیره تأمین در یک سیستم به ساده‌سازی انطباق کمک می‌کند – به‌عنوان‌مثال، سیستم مبتنی بر بلاک‌چین FarmaTrust هنگامی که مشکلی را تشخیص می‌دهند اعلان‌های اجرای قانون خودکار را ارائه می‌دهد.

بهینه‌سازی زنجیره تأمین: زمانی که همه داده‌ها در یک مکان قرار گرفتند، شرکت‌ها از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی بهتر تقاضا و بهینه‌سازی عرضه براین‌اساس استفاده می‌کنند. خارج از بازارهای مالی، مدیریت زنجیره تأمین و شفافیت یکی از پیشرفته‌ترین موارد استفاده برای بلاکچین در سلامت و مراقبت‌های بهداشتی است، به‌عنوان‌مثال از جمله مشارکت با مشخصات بالا بین IBM و Walmart برای اطمینان از ایمنی مواد غذایی در زنجیره تأمین. همان‌طور که فناوری و ROI قبلاً ثابت شده است، ما انتظار داریم که این مهم‌ترین تأثیر کوتاه‌مدت بلاکچین در سلامت و صنعت مراقبت‌های بهداشتی باشد.

پرونده الکترونیک سلامت بیمار محور با کمک بلاک‌چین در سلامت و مراقبت‌های بهداشتی

سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی در هر کشور و منطقه‌ای با مشکل سیلوهای داده دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به این معنی که بیماران و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی آنها دید ناقصی از تاریخچه پزشکی دارند. در سال ۲۰۱۶، دانشگاه جان هاپکینز تحقیقاتی را منتشر کرد که نشان می‌داد سومین علت مرگ‌ومیر در ایالات متحده، خطاهای پزشکی ناشی از مراقبت‌های نادرست است.

با کمک فناوری بلاکچین در سلامت و مراقبت‌های بهداشتی می توان دسته از خطا‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش داده و کارایی سیستم های سلامت را دگرگون کرد و ما باز هم در دیگر مقالات مجله اینترنتی خط دید به تعداد قابل توجه دیگری از این نمونه ها پرداختیم که می توانید در صورت علاقه داشتن به آنها نیز سر بزنید.