قراردادهای هوشمند چه مزیت‌هایی دارند؟

قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند برتری‌های انکار ناپذیری نسبت به قراردادهای سنتی دارند که از این جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شفافیت:

یکی از ویژگی‌های برجسته بلاکچین که در قراردادهای هوشمند از آن‌ها استفاده می‌شود، شفافیت است. همان‌طور که گفته شد تمام مفاد قرارداد بین دو شخص به‌طور کاملا شفاف مشخص شده و در شبکه در معرض دید سایر اعضای موجود در سیستم قرار می‌گیرد.این ویژگی به طرفین قرارداد اجازه می‌دهد تا از وجود شفافیت در طول قرارداد مطمئن باشند.

کارآمدی:

کاغذبازی و مستندسازی قراردادها در تمام جوامع وجود دارد. این سلسله مراتب بروکراتیک در گذشته به خاطر جلوگیری از هرگونه سواستفاده لازم و ضروری بود؛ اما در جهان پرسرعت امروز تنها باعث کند شدن روند کارها خواهد شد. استفاده از قراردادهای هوشمند باعث می‌شود صرفه‌جویی در زمان رخ بدهد.

دقت:

در قراردادهای سنتی ممکن است چندین شرط از شرایط قرارداد مغفول باقی بماند و تا مدت‌ها کسی متوجه این مسئله نشود تا اینکه مشکلی پیش بیاید. در چنین مواقعی شرکت‌ها درگیر یک سلسله دعاوی حقوقی خواهند شد که نتیجه‌ای جز هدر رفتن وقت و زمان ندارد. در قراردادهای هوشمند تا زمانی‌که تمام مفاد قرارداد یک به یک انجام نشود قرارداد به اتمام نخواهد رسید.

ایمنی:

همان‌طور که گفته شد هنگامی که قرارداد وارد بلاک می‌شود دیگر هیچ یک از دو طرف نمی‌توانند تغییری در مفاد قرارداد ایجاد کنند. این اتفاق باعث می‌شود که تقلب‌هایی که گاهی در قراردادهای سنتی رخ می‌دهد، غیر ممکن باشد.

ذخیره‌سازی:

همان‌طور که گفته شد مستندسازی یکی از ارکان اصلی در قراردادهای سنتی است. این مستندات نیاز به یک مکان فیزیکی برای ذخیره‌سازی دارند. حال آنکه قرارداد هوشمند نیاز به هیچ فضای فیزیکی برای ذخیره‌سازی داده‌ها ندارد.

کاهش هزینه‌ها:

قراردادهای سنتی هزینه‌های هنگفتی را به دو طرف وارد می‌کنند. هزینه استخدام وکیل، شاهد، واسطه، کارهای اداری و… اما در قراردادهای هوشمند تنها طرفین قرارداد درگیر خواهند شد و نیاز به هیچ شخص ثالثی وجود ندارد.

اعتماد:

در قرارداد هوشمند حتی نیاز نیست به طرف مقابل اعتماد داشته باشید. چراکه تمام فرایند توسط خود سیستم و قرارداد انجام خواهد شد