بررسی نقش بلاک‌چین در صنعت بازی

crypto-games

بازی  ها بیزینسی هستند که از زمان پیدایش ابتدایی خودشان تا به امروز راه درازی را پیموده است. برخیمان بازی سوپر ماریو را روی یک کنسول های بازی قدیمی به یاد می‌آوریم.

حالا آیا می‌دانیم که چگونه این صنعت با آن بازی‌های خیلی ساده، به یک گنجینه غنی از بازی‌های واقعیت مجازی جذاب و بسیار ‌هیجان انگیز و پرطرف‌دار تبدیل گردیده که با پیشرفت مرتب علوم گوناگون که با یکدیگر ترکیب نیز می شوند، موضوع نقش بلاک‌چین در صنعت بازی را به وجود آورده و برای ما بسیار با اهمیت می‌کند.

بازی‌های آنلاین چندنفره (MMO) مانند PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG) به بازیکنانی نیاز دارند که در دنیای حقیقی در حال زندگی کردن هستند، زیرا شخصیت‌های داخل بازی آن‌ها باشخصیت خودشان کاملا مطابقت دارد.

هرگونه رفتار بد و ناشایست، به‌خوبی شخصیت حقیقی بازیکن را منعکس می‌نماید.

اکثر این بازی‌ها به‌صورت آنلاین هستند و بازیکنان از دارایی‌های مجازی برای تحقق اهداف خاص و اثبات تسلط خود استفاده می‌کنند.

باتوجه‌به تعداد بالای افراد علاقه‌مند به این صنعت، بازی‌های کامپیوتری به‌تدریج در حال تبدیل‌شدن به‌عنوان یک ورزش جهانی هستند. در سال ۲۰۱۹، ارزش این صنعت ۱۳۸ میلیارد دلار تخمین زده شد.

در این‌گونه بازی‌های کامپیوتری مدرن بازیکنان مانند سوپر ماریو بعد از مدتی از بین نمی‌روند زیرا یک شخصیت ثابت نیستند و مانند یک شاهزاده خانم در یک قلعه به دنبال فقط یک هدف مشخصی نخواهند گشت.

این بازی‌ها پیامدهای عاطفی زیادی دارند و بر اساس موقعیت‌های حقیقی زندگی می‌شوند.

استفاده از فناوری بلاک‌چین در سال‌های اخیر به دلیل نیاز به سیستم جدیدی که بتواند مشکلات موجود در سیستم پول کاغذی سنتی را با چیزی کاملاً جدیدتر و کارآمدتر جایگزین کند، افزایش‌یافته است.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشت این است که بلاک‌چین فقط درباره پول و کریپتو نیست و دارای طیف گسترده‌ای از کاربرد‌ها است که نقش بلاک‌چین در صنعت بازی یکی از مهمترین ترین آنهاست.

شاید می‌پرسید چرا؟

زیرا از دید محققان این صنعت، فناوری بلاک‌چین در آینده نزدیک نحوه ایجاد، مدیریت و اجرای بازی ها را به کلی تغییر خواهد داد.

با مورد استفاده قرار گرفتن فناوری بلاک‌چین در بازی ها، اتفاقات جدید و جالبی می‌تواند رخ دهد که در ادامه با هم بیشتر بررسی خواهیم کرد و بر روی موضوع بسیار داغ نقش بلاک‌چین در صنعت بازی مطالعه خواهیم داشت.

کارایی NFT ها  و بلاک‌چین در صنعت بازی

 بلاک چین زنجیره ای از بلوک های داده در یک شبکه کامپیوتری می باشد و برای همه کاربرانش به طور کامل شفاف ظاهر خواهد شد.

پس در واقع نمی توان تغییری در آن ایجاد نمود، زیرا همیشه یک رکورد کامل از هر چیزی که در شبکه در رابطه با داده ها رخ داده است، برای همیشه حفظ می شود.

بلاک‌چین در صنعت بازی یک سیستم غیرمتمرکز است، به این معنی که برای مثال یک بازی بلاک‌چینی تحت مالکیت و کنترل یک مالک مرکزی نیست، بلکه توسط کاربرانی که دارایی‌های دیجیتال تعریف شده در بلاک‌چین در بازی را در اختیار دارند، کنترل می‌شود.

شما مقدار خاصی از دارایی‌های دیجیتالی به نام NFT را روی یک بلاک‌چین بازی نگه می‌دارید، درست مانند تعداد معینی از ارز‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین، اتریوم یا لایت‌کوین در یک بلاک‌چین ارز دیجیتال که در کیف پول دیجیتالی شما قرار دارد.

به عبارت ساده تر  NFTها همان آبجکت های موجود در داخل بازی هستند و شما می توانید آنها را به همان صورتی که برای مثال صاحب رمز ارز‌ها هستید و در اختیار داریدشان، نه‌تنها به کیف پول بلکه خارج از بازی نیز انتقال دهید.

چگونه NFTها نقش بلاک‌چین در صنعت بازی را دگرگون می‌کنند؟

NFTها در نوع خود بی‌نظیر و غیر قابل جعل و کلاهبرداری هستند و می‌توان آن‌ها را مانند ارزها به آدرس کیف پول خود منتقل کرد. برای مثال، یک NFT در یک بازی می‌تواند یک شمشیر، یک کمان، یک سپر، یک عصا یا یک معجون باشد. اینها صرفاً استعاره هستند، بنابراین می‌توانند هر چیزی باشند.

در نتیجه، اگر شما صاحب چنین دارایی‌های دیجیتالی باشید، می‌توان این دارایی‌ها را برای مدت نامحدودی متعلق به خود نگه داشت.

📌 مقاله مرتبط:

برای آشنایی بیشتر با موضوع، پیشنهاد می شود این مقاله را نیز مطالعه بفرمایید : نگاهی دقیق تر به بلاک چین اتریوم

اما اگر آن بازی به طور ناگهانی از کار بیفتد چه؟

آیا آیتم با ارزش شما برای همیشه از بین خواهد رفت؟

جواب سؤال خیر است؛ زیرا در متاورس می‌توان آن را از یک بلاک‌چین به بلاک‌چین دیگری منتقل کرد. در اکثر موارد نگه‌داشتن و احتمالاً استفاده از آن در یک بازی جدید همچنان یک گزینه در دسترس شما خواهد بود. همچنین این امکان وجود دارد که آن را در کیف پول رمزنگاری خود برای همیشه نگه دارید که این یکی از جذابیت‌های NFT هاست. NFTها در واقع نوعی محتوا هستند، نوعی محتوا که برای همیشه در دنیای متاورس زنده خواهند ماند.

همچنین یکی از جنبه‌های مهم این موضوع، بحث نایاب بودن آن دارایی است وجود دارد که با کمک فناوری بلاکچین به وجود آمده، به این معنی که فقط تعداد محدودی از این محصولات در دسترس افراد هستند.

همان‌طور که در یک بازی RPG آنلاین مانند World of Warcraft یا بازی‌های مشابه دیگر، چیزهایی در بازی وجود دارد که رایج، خاص، غیرمعمول، حماسی و افسانه‌ای هستند. اقلام افسانه‌ای (Legendary) کمیاب‌ترین هستند.

در یک بازی مبتنی بر بلاک‌چین، بازیکنان به‌راحتی می‌توانید ببینید که چه تعداد آیتم افسانه‌ای در بازی موجود است، مثلاً ۳۵ مورد. پس از مشخص‌شدن این مقدار، باتوجه‌به ماهیت بلاک‌چین می‌توان اطمینان داشت که دیگر از این نوع آیتم‌ها وجود نخواهد داشت.

حتی اگر این ۳۵ مورد یکسان باشند، هر یک به روش خاص خود متمایز است زیرا ممکن است کل تاریخچه نحوه استفاده از آن آیتم دارای اهمیت باشد.

برای مثال ممکن است متعلق به بهترین بازیکن بازی بوده باشد، و این موضوع همیشه در مورد این آیتم در شبکه بلاک چین باقی خواهد ماند، حتی اگر توسط اشخاص دیگری نیز چندین دست خریداری شده باشد.

آیا واقعا نقش بلاک‌چین در صنعت بازی مثبت است؟

اکنون می‌توانیم ببینیم که چگونه ترکیب ارزهای دیجیتال با بازی‌های ویدئویی می‌تواند منجر به تجربه بازی لذت‌بخش‌تر، ایمن‌تر و روان‌تر شود. باید به این نکته توجه داشت که تجارت بازی‌های بلاک‌چینی هنوز در همان مراحل اولیه خود است.

ولی  تلاش و سرمایه‌گذاری‌های ابتدایی این اطمینان را به ما خواهند داد که کاربران علاقه‌مند به بازی بلاک‌چینی می‌توانند بازی‌های جدید را در سال‌های پیش رو امتحان کنند.

این پیش آمد ها همگی در حالی هستند ‌که اینترنت به پیشرفت صنعت بازی رایانه ای کمک های شایانی کرده و شکل کاملاً متفاوتی به آن ها بخشیده، اما همچنان امکان دورنگه داشت افراد متقلب یا همان چیتر از بازی‌ها را نداشت. خوشبختانه، بازی‌های بلاک‌چینی گام بعدی در حفاظت از بازی‌های ویدئویی و ایجاد استانداردهای پیشرفته و امن برای بلندمدت است.

در نتیجه، ارزهای دیجیتال و بازی‌های ویدئویی این پتانسیل را دارند که کل تجارت بازی را به طرق مختلف به طور چشمگیری تغییر دهند.