بلاکچین و اینترنت اشیا

بلاک چین و اینترنت اشیا

فناوری نوین اینترنت اشیا محصولات، افراد و مکان‌ها را به هم می‌پیوندد تا فرصت‌هایی را برای خلق ارزش و جذب آن فراهم کند. این نوآوری تراشه‌ها، حسگرها و محرک‌های پیچیده را در اقلام فیزیکی جاسازی می‌کند که به طور مداوم داده‌ها را به شبکه اینترنت اشیا منتقل می‌کنند. این داده‌ها برای تبدیل بینش‌ها به عمل توسط قابلیت‌های تحلیلی IoT، که فرآیندهای کسب‌وکار را متحول می‌کند و آنها را به روش‌های جدید عملکرد هدایت می‌کند، استفاده می‌شود. با این حال، چندین مشکل فنی و امنیتی برطرف نشده و پیشرفت آن را متوقف کرده است.  امنیت یک مشکل مهم در اینترنت اشیا است که تا کنون مانع از استقرار گسترده آن شده است که شاید بلاکچین راه حل آن باشد. برخی از دستگاه‌های اینترنت اشیا اغلب از آسیب‌پذیری‌های امنیتی رنج می‌برند که آنها را طعمه حملات انکار سرویس توزیع شده (DDoS) می‌کند. برای توضیح بیشتر، حملات DDoS به عنوان چندین سیستم رایانه ای در معرض خطر تعریف می شوند که سرور اصلی را با حجم قابل توجهی از درخواست های داده همراه بمباران می کنند و در نتیجه باعث انکار سرویس برای کاربران سیستم متصل می شوند.

در سال های اخیر، برخی از حملات DDoS باعث اختلال در سازمان ها و شرکت ها شده است. این یک هدف آسان برای مجرمان سایبری است که سپر امنیتی آسیب پذیر را دستکاری کنند تا آنها را برای راه اندازی حملات DDoS که توسط دستگاه های IoT ناامن ارائه می شود هک کنند.

مقیاس پذیری یکی دیگر از مشکلات شبکه های اینترنت اشیا است. از آنجایی که تعداد دستگاه‌های متصل از طریق شبکه اینترنت اشیا افزایش می‌یابد، سیستم‌های متمرکز فعلی برای احراز هویت، تأیید و پیوند سایر گره‌ها در یک شبکه به یک گلوگاه تبدیل می‌شوند. این می تواند اهمیت سرمایه گذاری قابل توجه در سرورهایی را که می توانند تبادل گسترده داده را انجام دهند برجسته کند. اگر سرور غیر قابل دسترس شود، کل شبکه می تواند حذف شود.

این دستگاه‌ها اطلاعات شخصی زیادی را که از دستگاه‌های IoT مختلف جمع‌آوری شده است، ذخیره می‌کنند، که باید ایمن باشند و فقط مالک و ذینفعان تأیید شده و تأیید شده می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. بلاکچین یکی از راه حل های بالقوه برای اطمینان از یکپارچگی و امنیت اطلاعات است. مالک می تواند اشتراک گذاری داده های خود را بر اساس شرایط خود از طریق قراردادهای هوشمند کنترل کند. پیشرفت های مهم فناوری بلاکچین و اینترنت اشیا سوابق تغییرناپذیر، سیستم غیرمتمرکز و عدم انکار اطلاعات ذخیره شده است. ما می‌توانیم مکانیسم کار کلی قراردادهای هوشمند با سیستم مبتنی بر IIoT را در این شکل درک کنیم.

بلاک چین و اینترنت اشیا

بنابراین، قرارداد هوشمند داده های ارائه شده توسط دستگاه های IoT را اجرا می کند و آنها را در زنجیره بلوکی ذخیره می کند.

بلاک چین و اینترنت اشیا

امروزه شرکت های غول پیکر اخیراً بر روی فضای اینترنت اشیا تمرکز کرده اند. با این حال، امنیت هنوز برای اکثر آنها پاشنه آشیل است و ماهیت فناوری متمرکز مانعی برای ارتباطات بین دستگاهی است. خوشبختانه، فناوری بلاکچین می تواند به حل این مشکل کمک کند.

در اینجا هشت نمونه از نحوه استفاده شرکت‌ها برای تلفیق بلاکچین و اینترنت اشیا برای ارتباط بهتر این دو فناوری آورده شده است.

Helium

نحوه اجرای فناوری بلاکچین در اینترنت اشیا (IoT):

هلیوم اولین ارائه دهنده شبکه ماشینی غیرمتمرکز در جهان است. این شرکت از بلاکچین و اینترنت اشیا برای اتصال ماشین های IoT کم مصرف مانند روترها و ریزتراشه ها به اینترنت استفاده می کند. زیرساخت اینترنت بی سیم مبتنی بر بلاکچین هلیوم از فناوری رادیویی برای تقویت اتصالات اینترنتی و کاهش چشمگیر انرژی مورد نیاز برای راه اندازی ماشین های “هوشمند” استفاده می کند.

پیاده سازی در زندگی در واقعیت:

تیم هلیوم اخیرا اولین تراکنش موفقیت آمیز بلاکچین خود را انجام داد. این شرکت اکنون قصد دارد گره‌های خود را در کالیفرنیا، بوستون و بریتانیا پیاده‌سازی کند تا شبکه‌های همتا به همتای غیرمتمرکز خود را آزمایش کند.

Chronicled

نحوه اجرای فناوری بلاکچین در اینترنت اشیا (IoT):

Chronicled محصولات بلاکچین و اینترنت اشیا را برای ارائه یک راه حل زنجیره تامین انتها به انتها ادغام می کند. این راه حل بسیار ویژه، بر صنایع دارویی و تامین مواد غذایی تمرکز دارد و از ظروف حمل و نقل و حسگرهای مجهز به اینترنت اشیا برای ارائه به‌روزرسانی‌های پی‎در‎پی در مورد روش‌های حمل و نقل استفاده می‌کند.

پیاده‌سازی بلاکچین در دستگاه‌های IoT، به همه طرف‌هایی که درگیر یک عملیات حمل و نقل دارو یا مواد غذایی هستند این امکان را می‌دهد که کاملاً مراقب زنجیره کنترل و هرگونه مشکل در طول فرآیند باشند.

پیاده‎سازی در واقعیت:

 آزمایشی فنی جدید Chronicled نشان می دهد که چگونه رویدادهای زنجیره تامین بلاکچین را می توان بدون مرجع ثالث ثبت کرد. ادغام بلاکچین و اینترنت اشیا، سیاست های سختگیرانه حریم خصوصی داده ها و قوانین، مدیریت پیچیده صنعت داروسازی را برای ثبت زنجیره تامین شرایط  برای این مورد خاص را با موفقیت به پیش برد.

ArcTouch

نحوه اجرای فناوری بلاکچین در اینترنت اشیا (IoT):

کمپانی  ArcTouch یک نرم افزار مبتنی بر بلاکچین را برای طیفی از آیتم های هوشمند و متصل، از جمله دستیارهای صوتی، پوشیدنی ها و تلویزیون های هوشمند توسعه داده و به مشتریان خود عرضه می‎کند.

این شرکت برنامه های شخصی سازی شده و غیرمتمرکز (DApps) را برای بسیاری از شرکت هایی که به گجت ها و دستگاه های اینترنت اشیا پیوند دارند ایجاد کرده است. DApp های ArcTouch سطح بیشتری از امنیت اینترنت اشیا را تامین می کنند و می توانند فعالیت ها را سریعتر از طریق قراردادهای هوشمند پردازش کنند.

پیاده‌‎سازی در واقعیت:

چندین DApps بلاکچین این شرکت می توانند به دستگاه های IoT مانند Amazon Alexa و Facebook Messenger متصل شوند.

Filament

نحوه اجرای فناوری بلاکچین در اینترنت اشیا (IoT):

فیلامنت سخت افزار و نرم افزار مبتنی بر بلاکچین را طراحی می کند که به راحتی با محصولات اینترنت اشیا ادغام (سینک) می شود. Blocklet مجموعه بلاکچین این شرکت است که بر تقویت امنیت داده های دستگاه های IoT برای صنایع ساخت و ساز، تولید، انرژی و حمل و نقل تمرکز دارد.

اکوسیستم DLT Filament یک پروتکل امنیت سایبری ارتقا یافته را ارائه می‌کند و اجازه ارتباط سریع‌تر بین دستگاه‌های IoT در صنایع مختلف را می‌دهد.

پیاده سازی در واقعیت:

Blocklet USB Enclave، یک ابزار بسیار پیشرفته است که به تازگی و برای اولین بار توسط Filament معرفی شده‎است. این دستگاه مبتنی بر بلاکچین و اینترنت اشیا به هر پورت USB متصل می شود و فوراً هر پروژه ای را روی یک شبکه بلاکچین راه اندازی می کند.

این شرکت همچنین دارای یک ریزتراشه Blocklet در حال کار است که در یک سیستم سخت افزاری IoT ادغام می شود.

ما هرگز نمی دانیم آینده چه چیزی به همراه خواهد داشت، اما بدیهی است که فناوری بلاکچین و اینترنت اشیا بخش مهمی از آینده خواهد بود. این فناوری آماده، مقرون به صرفه و بسیار ایمن است. سرعت و هزینه پیاده‎سازی، دو مانع اصلی برای پیاده سازی بلاکچین و اینترنت اشیا هستند. با این حال، این دیگر مورد نیست. قابلیت همکاری اینترنت اشیا و بلاکچین گامی تاثیرگذار در پذیرش کامل دفتر کل توزیع شده به عنوان یک فناوری قابل اعتماد است.

الان بهترین زمان برای استفاده از این تکنولوژی در کسب و کارتان است! اگر شما و کسب و کارتان به فناوری بلاکچین و اینترنت اشیا علاقه دارید، متخصصان داده‎پرداز می توانند جدیدترین راه حل های بلاک چین را به کسب و کار شما ارائه دهند.