تفاوت کد نویس و برنامه نویس در چیست؟

کد نویس و برنامه نویس

در این مقاله کوتاه قصد داریم که با اصطلاحاتی آشنایی پیدا کنیم که احتمالا برای بیشتر افراد غیرمتخصص و گاه حتی متخصص نیز هنوز سوال باشد و بخواهند بدانند که این عنوانها (کدنویس،برنامه نویس) به چه افرادی با چه تخصص هایی گفته می شود.

افراد به عنوان صاحبین عنوان تخصص باید بدانند که دارای چه مهارت‌هایی می باشند و در دنیای فناوری تحت چه عنوان و اسمی باید خودشان را در زمینه تخصصی معرفی کنند.

متخصصین توسعه نرم افزار بر این باور هستند که کدنویسی همان برنامه نویسی نمی باشد. فقط به این دلیل که فردی می تواند کدنویسی نماید، به این معنی نخواهد بود که او برنامه نویس می باشد و بدون شک باید تفاوت کد نویس و برنامه نویس را در نظر گرفت.

حالا، این عبارات به چه معنی است؟

در این مقاله تصمیم گرفتیم تفاوت کد نویس و برنامه نویس را مشخص کنیم.

-کدنویس (Coder)

کد نویس به کسی گفته می‌شود که می‌تواند بدون داشتن مهارت خاص یا حتی رشته مرتبط کد نویسی کند و نیاز به دانش تخصصی و واقعی مهندسی نرم افزار ندارد. معمولا کسانی که دارای تخصص دیگری هستند اما آشنا به منطق برنامه نویسی نیستند کُدر می‌گویند. برای مثال تغییر دادن و یا ویرایش کد‌های از قبل نوشته شده و حتی ایجاد نمونه ای از کدهایی موجود به صورت (کپی) که می‌تواند نتیجه ای به صورت کار بر روی یک سیستم نرم افزاری بر روی وب مانند WordPress یا غیره شود که با کمی تغییرات بر اساس نیاز پروژه خود را به صورت نه چندان حرفه ای ایجاد و توسعه نمایند.

-برنامه‌نویس (Programmer)

برنامه‌نویس به کسی گفته می‌شود که توانایی و تخصص مرتبط با برنامه‌نویسی و علوم کامپیوتری را دارد.به عنوان مثال یک مهندس نرم‌افزار که با منطق طراحی الگوریتم و فلوچارت آشنا است برنامه نویس محسوب می‌شود. او می‌تواند برنامه ای را تحت یکی از زبان‌های برنامه نویسی که خود آن را ترجیح می‌دهد پیاده سازی کند. مثلا کلاسی را طراحی و پیاده سازی کرده و توابع مورد نیاز خود را در آن ایجاد و توسعه دهد