GTmetrix جدید را امتحان کنید( Google Lighthouse )

Google Lighthouse

این نسخه تست های جدیدی را بر روی سایت ها انجام می دهد و توصیه های قدیمی را با معیارهای جدید Google Lighthouse در عملکرد وب، همراه می کند.

چرا تغییر به فانوس دریایی؟

پیش از این ، GTmetrix صفحه شما را در برابر آزمونی از بهترین روش های بهبود سرعت برای یک وبسایت قرار میداد و امتیازات بدست آمده نشان دهنده میزان پایبندی شما به این روش ها بود.

در بیشتر موارد ، این نمرات با عملکرد واقعی صفحه مطابقت داشتند، اما نه همیشه.

تا به حال شده برای وبسایت خود یک امتیاز عالی GTmetrix را بگیرید، اما با یک زمان بارگذاری کاملاً کند و آهسته؟ این اتفاق یکی از موارد و مشکلات گزارش هایGTmetrix بود.

معرفی فانوس دریایی یا همان Lighthouse

در واقع Lighthouse ابزاری Open Source از طرف Google است که روش های مختلف ارزیابی صفحات وب را ارائه می دهد. این استاندارد مدرن برای معیارهای عملکرد وب در نظر گرفته شده است، بنابراین تجزیه و تحلیل Lighthouse و معیار های عملکرد در GTmetrix باهم ادغام شده است.

نحوه محاسبه امتیاز عملکرد:

اصولا Google Lighthouse روی ۵ موضوع تمرکز دارد:

۱٫ اجرا (Performance)

۲٫ تجربه برتر (Best Practices)

۳٫ دسترسی‌پذیری (Accessibility)

۴٫ سئو (SEO)

۵٫ وب اپلیکیشن پیش‌رونده (PWA)

اگه بخواهیم به زبان خیلی ساده این رو تعریف کنیم، Lighthouse یکی از ابزارهای گوگل برای سنجش وضعیت کلی سایت و سرعت سایت هست. همچنین در مجموع معیارهای Lighthouse برای امتیاز دهی به سایت‌ها در هر کدوم از این ۵ مورد طوری انتخاب شده که بیشتر تجربه کاربری (UX) مدنظر قرار گیرد. شاید یکی از دلایلی که GTmetrix هم تصمیم گرفت از معیارهای Lighthouse استفاده کند، همین تاکید بر تجربه کاربری بهتر یا User Exprience باشد.

جمع بندی :

سئو کار ها باید از این به بعد دقت داشته باشند که با توجه به اعلان های جدید خود گوگل معیارهای Core Web Vital در الگوریتم رتبه بندی نتایج جستجو استفاده خواهند شد.

حالا اگر شما یک توسعه دهنده ، بازاریاب یا مالک سایت هستید، وقتش هست که بهینه سازی سایت خود را برای این معیارهای جزو اولویت هاتون قرار دهید.

GTmetrix هم که با درک چشم انداز تغییر یافته بهینه سازی عملکرد وب ، الگوریتم خود را به روز کرده تا آزمایش و بررسی های سایت شما را آسان تر کند.